Saturday, October 25, 2008

ေၾကးျဖစ္သြားေသာေရႊမ်ား

ဒီေခါင္းစဥ္ေလးကို သိမ္းထားတာ ႏွစ္နဲ႔ခ်ီ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ “ငါတို႔ ျမန္မာေတြ ေရႊကေန ေၾကး ၿဖစ္သြားၿပီ” လို႔ေျပာခဲ့တာကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ စကာၤပူ S.T MARIANE သေဘၤာက်င္းမွာေတြ႔ခဲ့တဲ့ စက္ခ်ဳပ္(Chief Engineer) တစ္ေယာက္ပါ။ ဟိုတစ္ေခတ္က ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြဟာ တကယ့္ကို ေရႊျဖစ္ခဲ့တာပါ။ ခုမ်ားမွာေတာ့ ျမန္မာဆိုတာ ကမာၻ႔ေျမပံုေပၚမွာေတာင္ ရွိေသးရဲ႕႔လားလို႔ ထင္စရာျဖစ္ေနပါၿပီ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ သေဘာၤသားဆိုတာက ႏိုင္ငံစံု ေရာက္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကြ်န္ေတာ့္ကို ဖိလစ္ပိုင္ကလားဆိုၿပီး ေမးၾကပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ျမန္မာဆိုၿပီး ေျဖရင္ သူတို႔ မသိေတာ့ဘူး။ တခ်ိဳ႕သက္ႀကီးပိုင္းေတြကေတာ့ ဘားမား ဆိုရင္ သိၾကပါေသးတယ္။ ဘားမား ဆိုၿပီး နာမည္တစ္လံုး က်န္ခဲ့ေအာင္ လုပ္ေပးခဲ့တဲ့ လူေတြရဲ႕ ေက်းဇူးက ႀကီးလွပါတယ္။ ထူးျခားတာ တစ္ခုကေတာ့ ျမန္မာဆိုရင္သာ မသိႀကတာပါ - စုၾကည္ ဆိုရင္ေတာ့ သိေနၾကတာပါပဲ။

ေၾကးျဖစ္သြားတဲ့ ေရႊေတြအေႀကာင္း ကြ်န္ေတာ့္ရဲ႕႔ ကုိယ္ေတြ႔ေလးေတြ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ သေဘၤာသား လူသစ္ဘဝက လစာ US$ 250 နဲ႔ စခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီလို ဘဝ စေအာင္ ေပးခဲ့ရတဲ့ လိုင္းေၾကးက US$ 1800 ပါ။ အဲဒီသေဘၤာမွာ ကိုးလပဲ လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။ Sailorေပးထားတဲ့ အရင္းျပန္ရေပမယ့္ အစိုးရကို အခြန္ေဆာင္ဖို႔ေတာ့ အိမ္က စိုက္လိုက္ရတယ္။ ရတဲ့ လစာ အရမ္းနည္းတာ၊ ေအးဂ်င့္ကို မတန္တဆ ေပးရတာေတြ သိေပမယ့္ ဒီလိုမွ မေပးရင္ သေဘၤာေပၚ မေရာက္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ေပးလိုက္ရေတာ့တာပါပဲ။ အခုခ်ိန္မွာဆိုရင္ သေဘၤာသား ျဖစ္ခ်င္သူေတြ ေပးေနရတဲ့ လိုင္းေၾကးက ကြ်န္ေတာ္တို႔တုန္းကထက္ ႏွစ္ဆေလာက္ ပိုမ်ားေနပါၿပီ။ လစာကေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕ ဆိုရင္ US180ေလာက္နဲ႔ လုပ္ႀကရတာပါ။ ဟိုအရင္က ဒီလို ဘယ္ဟုတ္လိမ့္မတုန္း။ ေအးဂ်င့္ေတြ၊ သေဘၤာကိုယ္စားလွယ္ေတြ ကိုယ္တိုင္ သေဘာၤသားေတြ ေနာက္လိုက္ေနရတာ။ သေဘာၤသားက မာေရ ေၾကာေရ ေျပာလည္း ခံရတာပါ။ သေဘၤာသားဆီကေန ပိုက္ဆံယူဖို႔ဆိုတာ စဥ္းေတာင္ စဥ္းစားရဲၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ခုေခတ္မွာေတာ့ ပိုက္ဆံမေပးရင္ သေဘၤာသား ျဖစ္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ေတာ့ပါဘူး။

ဒီလိုပါပဲ Shore Job လုပ္ခ်င္တဲ့ လူေတြကလည္း ေအးဂ်င့္က္ို ေပးလိုက္ရတဲ့ ပိုက္ဆံေတြ။ တကယ္တမ္း ဟိုေရာက္ေတာ့ ေျပာထားတာနဲ႔ ေနရ၊ ထိုင္ရ၊ လုပ္ရတာေတြ တလႊဲစီ ျဖစ္ေနတာကမ်ားပါတယ္။ တစ္ခါက စကၤာပူမွာ PR ပူပူေႏြးေႏြးရထားတဲ့ သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ အလုပ္လိုက္ရွာတာ ေတာ္ေတာ္ၾကာသြားတယ္။ ဒါေပမယ့္ အလုပ္ရတယ္ မႀကားလို႔ ေမးၾကည့္ေတာ့ ေပးတဲ့လစာ အရမ္းနည္းလို႔တဲ့။ ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း ေနစရိတ္၊စားစရိတ္ ႀကီးမားတဲ့ စကာၤပူမွာ အလုပ္မရွိရင္ မျဖစ္တာေၾကာင့္ ရတဲ့ အလုပ္ဝင္ လုပ္လိုက္ရပါေရာလား။ ခုထိလည္း ဒီီလိုျဖစ္ေနတုန္းပါပဲ။ လစာနည္းရင္ အလုပ္နည္းနည္းပဲ လုပ္ရမယ္ဆိုတဲ့ ဥပေဒမရွိပါဘူး။ ဘယ္အလုပ္ခြင္မွာျဖစ္ျဖစ္ အမ်ားနည္းတူ တူညီတဲ့ လုပ္အားကို ေပးႀကရတာပါ။ ဒီေတာ့အမ်ားနည္းတူ အခြင့္ေရးမ ရသင့္ဘူးလား။ ရသင့္ရဲ ႔သားနဲ႔ ဘာလို႔မရၾကတာလဲ။ စဥ္းစားမိတာေလးေတြ ေၿပာရရင္…………..

တိုင္းျပည္ရဲ႕ တဟုန္ထိုး က်ဆင္းလာတဲ့ စီးပြားေရးကို ေတာင့္ခံအား မရွိေတာ့တဲ့ ျပည္သူေတြဟာ ရရာအလုပ္ကို ရရာေစ်းနဲ႔ ဝင္လုပ္ေနၾကရပါတယ္။ မိသားစု လူလူသူသူ ေနႏုိင္ စားႏုိင္ေအာင္ ျပည္ပမွာ အလုပ္သြားလုပ္ခ်င္သူ မ်ားျပားလာတဲ့အခါ ေအးဂ်င့္ ေတာင္းသေလာက္ ေပးၿပီး သူ႔ထက္ငါ အရင္ထြက္ရေအာင္ ႀကိဳးစား လာၾကေတာ့တယ္။ General worker ေတြမွာ လစာေငြ ကြာဟမႈ မရွိတတ္ေပမယ့္ ေအးဂ်င့္ ကိုေပးရတဲ့အခါမွာေတာ့ကြာဟမႈေတြ ရွိလာတတ္ပါတယ္။ ပညာရွင္၊ လုပ္ငန္းကြ်မ္းသူတို႔က ေစ်းေကာင္းရေပမယ့္ အျခားႏုိင္ငံသားေတြနဲ႔ စာရင္ေတာ ့ေစ်းနည္းေနေသးတာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ သေဘၤာသား ေလာကမွာ အဆိုးဆံုးလို႔ၿမင္ပါတယ္။ သေဘာၤသားေတြဟာ ရာထူးခ်င္း တူေပမယ့္ ရတဲ့လစာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကြဲၿပားတာ ေတြ႔ေနရတယ္။ သေဘာၤလိုင္းေတြကလည္း ေပးတာမတူညီၾကပါဘူး။ အရာရွိေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြ အတြက္ေတာ့ အခုခ်ိန္မွာ လစာ အတည္တက် ျဖစ္သေလာက္ရွိေနပါၿပီ။ သူတို႔ကလည္း သတ္မွတ္လစာ မရရင္ မလုပ္ၾကေတာ့ပါဘူး။ ခက္ေနတာက ေအာက္ေျခသေဘၤာသားေတြပါ။ သေဘၤာအေတြ႔ႀကံဳလည္း လံုလံုေလာက္ေလာက္ ရွိၾကတယ္၊ လုပ္ငန္းကြ်မ္းက်င္မႈလည္းရွိၾကပါလ်က္နဲ႔ လစာ US$1200 အေၿခခံလစာကို US$ 400 ေလာက္နဲ႔ လုပ္ေနရသူေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဒါကျမန္မာလူမ်ိဳးခ်င္း အတူတူကို သေဘာၤလိုင္းေပၚ မႈတည္ၿပီး ကြဲျပားသြားတာပါ။ ျမန္မာ သေဘာၤသား ခုႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ ရွိေနတဲ့အတြက္ မိမိ သေဘၤာေပၚေရာက္ေရးကသာ နံပတ္တစ္ ျဖစ္လာေနပါတယ္။ ထိုင္စားေနတာထက္ စာရင္ သေဘာၤေပၚမွာက ေတာ္ေသးတယ္ဆိုၿပီး ရရာလစာနဲ႔ လုပ္ေနတဲ့သူေတြကတစ္စု၊ မိသားစု စားဝတ္ေနေရး အၾကပ္တည္းေၾကာင့္ ရရာလစာနဲ႔ လုပ္ေနသူေတြကတစ္စု၊ အေတြ႔ႀကံဳလိုခ်င္လို႔ အရင္းေၾကရင္ ၿပီးေရာဆိုၿပီး ရရာလစာနဲ႔ လုပ္ေနတဲ့ လူသစ္တန္းက တစ္စု၊ ေနာက္ဆံုးတစ္စုကေတာ့ အရည္ခ်င္း ျပည့္ဝေပမယ့္လို႔ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ပထမတန္းလိုင္းေတြမွာ လုပ္ခြင့္မရဘဲ ဒုတိယတန္းလိုင္းေလာက္နဲ႔ ေက်နပ္ေနႀကရတဲ့ သူေတြပါ။ ဘယ္လို အစုထဲမွာပဲပါေနပါေစ - သေဘၤာသားတိုင္းဟာ တူညီတဲ့ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနၾကရတာ ျဖစ္္သလို ႏုိင္ငံေတာ္ အတြက္လည္း ႏုိင္ငံျခားဝင္ေငြကို အသက္နဲ႔ ရင္းၿပီးရွာေဖြေပးေနၾကတာပါ။

အဲဒီမွာဘာသြားေတြ႔လဲဆိုေတာ့ “ သူလည္းသေဘာၤသား၊ ငါလည္းသေဘာၤသား၊ သ႔ူေလာက္ လစာ မရရင္ မလုပ္ဘူးကြ” ဆိုတဲ့လူမ်ိဳး တစ္ေယာက္မွ မေတြ႔ရတာပါပဲ။ ဘာလို႔ဒီလိုျဖစ္ရပါသလဲ။ ရွင္းရွင္းေလးပါ။ ကိုယ္မလုပ္ရင္ လုပ္မယ့္လူေတြ ပံုေနလို႔ပါပဲ။ အမ်ားနည္းတူ အခြင့္ေရးရဖို႔နဲ႔ တန္းတူ ညီတူလစာရဖို႔အတြက္ အေရးႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ အလုပ္သမား ကိုယ္တိုင္က ရရာေစ်းနဲ႔ ေက်နပ္မေနၾကဖို႔လုိလာပါၿပီ။ ဒီေတာ့ “ငါတို႔က သပိတ္ေမွာက္ရမွာလား” ဆိုၿပီးေတာ့ ေမးစရာရွိလာပါတယ္။ အဲဒါဆိုရင္ေတာ့ အလုပ္ထုတ္ခံရဖို႔ ေသခ်ာသေလာက္ပါပဲ။ ျမန္မာေတြဟာ အခြင့္ေရးနဲ႔ ထိုက္တန္ေၾကာင္း၊ တန္းတူညီတူ လစာရသင့္ေႀကာင္းကို အလုပ္နဲ႔ပဲ သက္ေသျပၾကပါလို႔ တိုက္တြန္းရပါလိမ့္မယ္။ ဘာလို႔ ဒီလိုေျပာရသလဲဆိုရင္ ျမန္မာလူထုရဲ႕ေနာက္မွာ ရပ္တည္ေပးမယ့္ အဖြဲ႔အစည္းမရွိလို႔ပါ။ လက္ရိွျမန္မာအစိုးရကလည္း အခြန္ေကာက္ဖို႔ေလာက္ကလႊဲလို႔ ျပည္သူေတြကို လွည့္မၾကည့္ပါဘူး၊ သက္ဆိုင္ရာသံရံုးေတြကလည္း အကူညီေပးဖို႔ မေၿပာနဲ႔ - တံခါးေတာင္ ဖြင့္ေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို သိေနတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြဟာ ျမန္မာဆိုတာ ခိုင္းေကာင္းတဲ့ ကြ်န္ေတြလို႔ သေဘာထားလာၾကေတာ့ပါပဲ။

ျပည္ပမွာ အလုပ္လုပ္တဲ့အခါ ႏုိင္ငံေပါင္းစံုက လူမ်ိဳးေပါင္းစံုနဲ႔တြဲ အလုပ္လုပ္ၾကရတာပါ။ အလုပ္ရွင္၊ Supervisor တို႔ဟာ လုပ္ငန္းခြင္မွာ လူမ်ားစြာကို အုပ္ခ်ဳပ္ရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ ႔ နာမည္ကို မွတ္မိဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူပါဘူး။ (လူနည္းစု လုပ္ေနတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကေတာ့ ျခြင္းခ်က္ေပါ့ဗ်ာ) တစ္ခ်ိဳ ႔ၾကေတာ့လည္း ႏွိမ္ခ်င္လို႔ နာမည္ကို မေခၚတာေတြရွိတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ “ ဟိုျမန္မာကို ေခၚလိုက္စမ္းတို႔၊ ဒီေနရာမွာ ျမန္မာေကာင္ကို ခိုင္းလိုက္ပါ ” ဆိုတာမိ်ဳးေတြေပါ့။ ကိုယ့္ဘက္က မွားခဲ့ရင္လည္း “ မင္းတို႔ ျမန္မာေတြ” ဆိုၿပီးဆဲတာဆိုတာ ခံရပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္တာ အဲဒါပါပဲ။ ကိုယ္မေကာင္းလို႔ ေျပာခ်င္ရင္ နာမည္တပ္ၿပီး ေျပာပါ။ လက္ခံပါတယ္။ ကိုယ္ကမွားထားတာကိုး။ ဒါကို ေဒါသထြက္ေနဖို႔ မလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္ေၾကာင့္ ျမန္မာဆိုၿပီး နာမည္တပ္ခံလိုက္ရတာမ်ိဳးေတာ့ မျဖစ္ေစခ်င္တာ တကယ့္ေစတနာ အမွန္ပါ။ မခ်ီးက်ဴးရင္ေနပါေစ - ကိုယ့္ေၾကာင့္ေတာ့ တိုင္းျပည္ ထပ္ၿပီးမနိမ့္က်ေစခ်င္ပါဘူး။

Myanmar Sailorေနာက္အေတြ႕အၾကံဳတစ္ခုကေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္ သေဘၤာေအးဂ်င့္ရဲ႕ ကိုရီးယား သေဘၤာလိုင္း အသစ္တစ္ခုမွာပါ။ ကိုရီးယားမွာေတာ့ ပထမတန္းလိုင္း တစ္ခုေပါ့။ သူတို႔က ျမန္မာသေဘာၤသားေတြ စမ္းသံုးခ်င္တယ္လို႔ဆုိပါတယ္။ ၾကိဳက္ရင္ ေနာက္ပိုင္း ထပ္ေခၚမယ္ေပါ့ေလ။ အဲဒီမွာ ကိုေရႊေအးဂ်င့္က ကြ်န္ေတာ္ကို “မင္းသြားလုပ္ေပးပါ ” ဆိုတဲ့ စကားနဲ႔ လူမိုက္ ငွားေတာ့တာပဲေလ။ ျပန္ေရာက္တာ မၾကာေသးလို႔ မထြက္ခ်င္ေသးေႀကာင္း ေျပာေပမယ့္ အေတြ႔အၾကံဳရိွလို႔ လႊတ္တာပါဆိုၿပီး အတင္း တိုက္တြန္းေနတာနဲ႔ ထြက္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ခက္တာက ကိုရီးယားေတြနဲ႔ တစ္ခါမွ မလုပ္ခဲ့ဘူးတာပါပဲ။ ၾကားဖူးးထားတာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ရိုင္းတယ္ဆိုတာပါပဲ။ သူငယ္ခ်င္းေတြေမးႀကည့္ေတာ့လည္း တစ္ေယာက္တစ္မ်ိဳး ေျပာေနၾကတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ ဟိုေရာက္မွ မီးစင္ႀကည့္ ကတာေပါ့ဆိုၿပီး ထြက္လာခဲ့ေတာ့တယ္။ ကိုယ္တုိင္ အဆင္မေျပမွာထက္ ကိုယ္အဆင္ေျပသြားရင္ ေနာက္ကဘဝတူ သေဘာၤသားေတြ အလုပ္ရဖို႔ အခြင့္အေရးေလးက ရိွေနေသးေတာ့၊ ကိုယ္ၾကိဳးစားျပမွာရမယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ထားေတာ့ တာဝန္ပိုႀကီး သြားသလိုပါပဲ။

ဒီသေဘၤာေပၚမွာေတာ့ ကိုရီးယား၊ စကၤာပူ၊ တရုတ္၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ အပါအဝင္ လူမ်ိဳးေျခာက္မ်ဳိးတိတိ ရွိပါတယ္။ လူမ်ိဳးေတြမ်ားသည့္တိုင္ ျပႆနာ တစ္စံုတစ္ရာ မရွိခဲ့ေပမယ့္ ကိုရီးယား အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကိုဆိုးတာပါ။ ကြ်န္ေတာ့္္ဆိုရင္ မ်က္လံုး ေဒါက္ေထာက္ ၾကည့္ၿပီးကို ခိုင္းတတ္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္လည္း ကိုယ့္ကို စမ္းေနတယ္ဆိုတာ သိလို႔ အမွားအယြင္း မရွိေအာင္ကို လုပ္ျပပါတယ္။ ဒါကိုလည္း သူမေက်နပ္ႏိုင္ပါဘူး။ ၿပီးေတာ့ ေခၚလိုက္ရင္လည္း ေစာေစာကေျပာခဲ့သလို ျမန္မာလို႔ပဲ ေခၚပါတယ္။ ျမန္မာလို႔ မေခၚပါနဲ႔ နာမည္ေခၚပါဆိုေတာ့ မင္းျမန္မာ မဟုတ္ဘူးလားတဲ့။ဒီေတာ့ ျမန္မာေတာ္တယ္ဆိုတာ မင္းေျပာကို ေျပာရမယ္ဆိုၿပီး လုပ္လုိက္ရတာ ကြ်န္ေတာ္လည္း ေတာ္ေတာ္ ပင္ပန္းပါတယ္။ ပင္ပန္းရက်ိဳးနပ္တယ္လို႔ ေျပာရမယ္ထင္ပါတယ္။ ငါးလေလာက္ၾကာေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္ကို ျမန္မာအလုပ္လုပ္တာ အရမ္းေကာင္းတယ္၊ သူသေဘာက်တယ္တဲ့။ ေနာက္လူေတြေခၚ ဖ႔ို ရံုးကိုသူအေၾကာင္းၾကားလိုက္ၿပီိ ဆိုတာေခၚေျပာပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ကြ်န္ေတာ္လည္း အသက္ရႈေခ်ာင္ေတာ့တယ္။ေနာက္ေတာ့ သူဟာ ကုမၸဏီ၏ လူူၿဖစ္ေႀကာင္း၊ ကြ်န္ေတာ္ကို ရံုးမွ ခိုင္းသည့္အတိုင္း စမ္းသပ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ပုိင္း သူနဲ႔ကြ်န္ေတာ္ အရမ္းခင္သြားၾကပါေတာ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ျပန္ကာနီး ႏွစ္လေလာက္ အလိုမွာ ေနာက္ထပ္ျမန္မာ ေလးေယာက္ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႔ တာဝန္ေက် သြားခဲ့ပါၿပီ။

ကြ်န္ေတာ္ရဲ ႔ စိတ္ရွည္မႈ၊သည္းခံမႈ၊ႀကိဳးစားမႈတို႔ေၾကာင့္ ရလာတဲ့ ေအာင္ၿမင္မႈေလးကို ျပန္ျပန္ေတြးရတာ ၾကည္ႏူးစရာေလးပါ။ ကြ်န္ေတာ္ထက္မက ေအာင္ျမင္ခဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနဦးမွာပါ။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ ႔ ေအာင္ျမင္မႈက ေနျပီး ျမန္မာလူမ်ိဳးတိုင္း ေအာင္ျမင္မႈျဖစ္ဖို႔ရာ အေရးႀကီးပါတယ္။ ျမန္မာေတြ ေရႊေခတ္ျပန္ေရာက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳ ရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ။ ။


မွတ္ခ်က္။ ။ သံလြင္အိပ္မက္မဂၢဇင္း အတြဲ ၂ အမွတ္ ၃ အတြက္ ေပးပို႔ခဲ့ေသာ အက္ေဆးျဖစ္ပါသည္။

1 comment:

Unknown said...

ကိုၾကီး..လာလည္ပါတယ္ း) စာေတြထပ္ေရးဦးေနာ္ ။